tehranservic tehranservic .

tehranservic

خريد قطعات پكيج

 

 

 

فن:

همانطور كه از اسمش پيداست قطعه اي الكترومكانيكي ميباشد كه وظيفه آن مكش گازهاي حاصله از احتراق است.كمي بيشتر با اين قطعه آشنا شويمدستگاههاي تك مبدل و دو مبدل خود به دودسته فن دار و بدون فن تقسيم مي شوند.در دستگاه فن دار خروج گاز بين ۴ تا 20/4 سانتي متر پرتاب مي گردد.در بالاي فن يك لوله كوتاه دو جداره وجود دارد كه خروج گاز از لوله داخلي و ورود اكسيژن يا همان هواي ثانويه از لوله خارجي صورت مي گيرد.هواي اوليه از فاصله بين ژيگلور تا مشعل تشكيل مي شود.در دستگاه فندار اول فن شروع به كار كرده اگر مسير ان مسدود نبود به برد گزارش ميدهد و دستگاه روشن مي شود.در دستگاه بدون فن تنها يك لوله تك جداره وجود دارد كه تنها وظيفه آن خروج گاز مي باشد.لوله خروجي برروي كلاهك تعديل قرار ميگيرد و روي كلاهك قطعه اي به نام ترموستات دود وجود دارد.درصورتي كه دماي كلاهك به بالاي ۸۰ درجه سانتيگراد برسد ترموستات عمل كرده و به برد گزارش مختل شدن خروج گاز را ميدهد و دستگاه خاموش مي شود.جهت اطمينان از عملكرد ترموستات دود تنها به يك اوهمتر نياز است.اوهمتر خود را برروي حالت بوق قرار داده و قطعه را تست نماييد.

 

امروزه با توجه با استاندارهاي جهاني ديگر دستگاههاي بدون فن توليد نميشوند و در مدلهاي قديمي امكان نصب در داخل منزل امري كاملا حادثه ساز و در بعضي مواقع باعث جان باختن ساكنين مي شود.در دستگاههاي فن دار گاها مشتري از صداي ناهنجار انفجاري شكايت دارد كه اين مشكل بسيار متعدد است علت آن هم گرفتگي ورودي اكسيژن يا همان هواي ثانويه ميباشد اما در بعضي موارد دسترسي به انتهاي لوله امكان پذير نمي باشد.كنار فن دو عدد در پوش پلاستيكي وجود دارد كه با باز كردن هر كدام از انها هواي ثانويه به راحتي وارد دستگاه شده و انفجار ديگر رخ نمي دهد.

 

نحوه تست :

 

براي اينكه ايراد را پيدا كنيم ابتدا به سراغ برد دستگاه رفته آنرا تست ميكنيم
در صورت عدم ايراد در برد به وسيله يك سيم تست ، برق مستقيم به فن متصل ميكنيم اگر شروع به كار كرد ايراداتي همچون قطعي سيم يا پايه اتصال برد شايان ذكر است.حال در صورتي كه فن به صورت يكسره از اتصال داخل ددستگاه شروع به كار كند مجددا فن ايراد دارد.دقت داشته باشيد تست به وسيله برق مستقيم بسيار خطرناك است و عدم دانش كافي باعث خطر مرگ مي شود.

 

عوامل خرابي : :

 

معمولا فن به راحتي خراب نميشود.حتي ميتوان گفت يكي از كم استهلاك ترين قطعات پكيج فن ميباشد وليكن مواردي همچونورود آب در موقع بارش باران از داخل دودكش به فن باعث از بين رفتن آن مي شود.
مورد ديگر كه بسيار شايع است اختلال در رله فن از برد دستگاه مي باشد.

 

 

پرشر دود :

قطعه اي مكمل در عملكرد فن كه گزارش خروج گاز از دودكش پكيج را مي دهد.پرشر دود به وسيله دو شلنگ سيليكوني از جنس سخت به داخل خروجي دودكش متصل مي شودشلنگهاي سيليكوني به قطعه كوچكتري به نام شيپوري(ونتوري) متصل ميشوند كه وظيفه آن مكش و دهش گاز و اكسيژن مي باشدبراي بهتر متوجه شدن نحوه قرار گيري شلنگها بر روي ونتوري ميتوانيد به علائم روي قطعه مراجعه كنيد.

 

P2= مكش p1=دهش

 

L= مكش H=دهش

 

نحوه تست :

فقط به وسيله اوهمتر روي حالت بوق يا بيزر دو سر اوهمتر را برروي مكش و دهش قرار مي دهيم .

 

عوامل خرابي :

يكي ديگر از قطعاتي كه دچار خرابي بسيار ميشود همين پرشر دود است.هنگامي كه فن عمل مي كند رله داخل پرشر متصل مي شود و به برد گزارش باز بودن مسير دود را مي دهد.در غير اين صورت قطعه خراب بوده و بايد تعويض گردد.

 

 

 

جرقه زن(آيونايزر) :

تنها وظيفه اين قطعه توليد جرقه جهت شعله ور شدن مشعل پكيج مي باشد.جنس آن از يك ميله به اسم يون كه داراي عايق سراميكي است و يك سيم در برد به اسم ترانس جرقه زن دارد.در بعضي از دستگاهها يك عدد جرقه زن وجود دارد اما در اغلب دستگاهها دو عدد مشاهده شده است.

 

فاصله جرقه زن تكي تا مشعل بين 7 تا 9 ميلي متر مي باشد.
فاصله جرقه زن دوتايي تا مشعل بين 3 تا 5 ميل مي باشد.

 

نحوه تست :

بهتر است به هيچ عنوان اين قطعه را بدون دانش كافي تست نكنيد چون برابر با 8000 ولت خروجي هنگام كار توليد ميكند.

 

عوامل خرابي :

 

1-سولفاته شدن ميله يون
2-قطعي سيم از مسير تا برد
3-شكسته شدن سراميك قطعه
4-سوختن ترانس جرقه زن

 

 

 

حسگر شعله :

قطعه اي بسيار پر كاربرد از جنس يون با عايق سراميكي كه وظيفه آن شناسايي شعله در كمتر از 4 ثانيه مي باشد.

 

نحوه تست :

در صورت عملكرد ضعيف،پكيج به محض روشن شدن و شعله ور شدن مشعل بلافاصله خاموش مي شود.

 

عوامل خرابي :

 

1-سولفاته شدن ميله يون
2-قطعي سيم از مسير برد
3-شكسته شدن سراميك قطعه

 

در بسيار از پكيجهاي قديمي جرقه زن و حسگر شعله تنها برروي يك ميله بودند كه وظيفه هر دو اين قطعات را انجام ميداد اما امروزه به دليل تغيير قانون هاي استاندارد جهاني ديگر اين امر قابل قبول نمي باشد.

 

NTC(سنسور حرارتي):

يكي ديگر از قطعه هاي كوچك اما در عين حال پركاربرد در پكيج مي باشد.در مدار گرمايشي و مصرفي وجود دارد و به چند دسته از قبيل جداري ، غرق آبي و عصايي تقسيم مي شود.مدل غرق آبي آن در لوله ها و مدلهاي ديگر به كمك خمير سيليكوني برروي لوله نصب مي گردند. وظيفه اصلي اين قطعه گزارش لحظه به لحظه دماي آب در مسير مي باشد.

 

نحوه تست :

به كمك اوهمتر در دماي 25 درجه سانتي گراد بايد 10 كيلو لوهم را نشان دهد.هرچه دما بالا تر برود مقاومت اوهم پايينتر مي آيد.

 

عوامل خرابي :

مدل غرق آبي اغلب به دليل رسوب از بين مي روند اما مدلهاي جداري و عصايي به دليل از بين رفتن خمير سيليكوني نمي توانند دما را به درستي به برد گزارش بدهند.

 

قطعات مدار مصرفي عبارتند از:

 

1-فلو سوئيچ
2-فلومتر
3-ميكرو سوئيچ

 

فلوسوئيچ ،فلومتر ، ميكرو سوئيچ

 

در هر مدل از دستگههاي موجود ممكن است يكي از اين قطعات وجود داشته باشند كه از نظر ظاهري با هم متفاوت ميباشند اما در عملكرد وظيفه يكساني دارند.فلوسوئيچ ،فلومتر يا ميكرو سوئيچ در مدار مصرفي قرار ميگيرند.در هنگام باز نمودن شير آب در مدار مصرفي اين قطعه به برد گزارش وجود آب را مي دهد و دستگاه شروع به كار ميكند.

 

 

 

 

فلوسوئيچ :

ساده ترين مدل آن همان فلو سوئيچ است كه دو سيم از برد به آن متصل ميشود :

 

نحوه تست :

سيم متصل شده را از قطعه جدا نموده به وسيله يك پايه رسانا اتصال ميدهيم اگر دستگاه شروع به كار كرد قطعه ايراد دارد.

 

عوامل خرابي:

اولين قطعه اي كه در هنگام استفاده از مدار مصرفي شروع به كار ميكند فلو سوئيچ است به همين دليل يكي از پر استهلاك ترين قطعات پكيج به شمار ميرود و گاها رسوب آب و شكستگي آهنرباي داخلي باعث خرابي آن ميشود.

    

 

فلومتر :

همانطور كه گفته شد عملكرد هر سه مدل تفاوتي باهم ندارند اما از نظر ظاهري فلومتر داراي 3 سيم ميباشد كه 2سيم قرمز رنگ و مشكي وظيفه گزارش وجود آب به برد را دارند و سيم بعدي فشار آب ورودي را ميسنجد.

 

نحوه تست :

به وسيله اوهمتر دو سر سيم قرمز و مشكي در حين بسته بودن آب بايد 5 كيلو اوهم را نشان دهند.هنگا مي كه آب گرم مصرفي را باز نموديم دو سر سيم قرمز و زرد رنگ بايد بين 3 تا 5 كيلو اوهم را نشان دهند.

 

عوامل خرابي :

از علل هاي مختلف ميتوان به رسوب دستگاه ، شكسته شدن پروانه داخلي يا قطعي سيم از برد اشاره كرد.

  

 

ميكرو سوئيچ :

ميكرو سوئيچ فقط در دستگاههاي دو مبدله ديافراگ دار ميباشند و در جلوي فنر 3 طرفه نصب ميشود.

 

نحوه تست :

اوهمتر خود را روي حالت بوق يا بيزر قرار داده و به دو سر سيم قطعه متصل نماييد.

 

عوامل خرابي :

عوامل بسياري باعث خرابي ميكرو سوئيچ ميباشند كه عبارتند از:

 

1-رسوب در قطعه
2-پارگي ديافراگ
3-قطهي سيم از برد
4-خرابي فنر 3 طرفه
5-شكسته شدن پايه سوئيچ

 

نكته قابل توجه درباره فلوسوئيچ ،فلومتر ، ميكرو سوئيچ اين است كه هر زمان مدار مصرفي آب گرم مطلوب ارائه نداد يكي از اين قطعات دچار مشكل شده اند.

 

لطفا در هنگام تست قطعات و يكسره كردن آنها حتما آب گرم مصرفي را باز بگذاريد در غير اين صورت مبدل شما ذوب ميشود و احتمال آتش سوزي بسيار زياد است.

 

قطعات مدار گرمايش عبارتند از:

 

1-پمپ
2-پرشر آب(كليد حداقل فششار آب)
3-باي پس
4-منبع انبساط
5-شير اطمينان
6-ترموستات حد

 

 

پمپ آب يا سيركولاتور :

پمپ يكي از اصلي ترين قطعات به شمار مي رود كه وظيفه آن به گردش درآوردن آب در مدار بسته گرمايشي مي باشد.

 

پمپ خود از 4 قطعه مجزا تشكيل شده است

 

1-سيم پيچ يا پوسته
2-روتور
3-حوزينگ
4-اتوونت يا هواگير خودكار

 

در پمپهاي توليد داخل اگر يكي از قطعات خراب باشد نمي توان تنها همان قطعه را تعويض كرد و به ناچار بايد يك پمپ نو تهيه كرد اما در مدلهايي نظير گرنفوس هر يك از اجزاي پمپ به صورت جداگانه تعويض ميشوند.

 

نحوه تست :

طريقه تست آن به وسيله برق 220 ولت ميباشد.برق را به دو سر منفي و مثبت پمپ وصل ميكنيم.اگر روتور پمپ به گردش درآمد پمپ ايرادي ندارد و بايد به دنبال علتهاي ديگر باشيم.اما اگر روتور به گردش در نيامد آنرا از پوسته جدا كرده و مجددا به آن برق مستقيم ميدهيم.به كمك يك پيچ گوشتي نارسانا تست ميكنيم .داخل پوسته بايد حالت مغناطيسي ايجاد شود در غير اينصورت يا سيم پيچ سوخته و يا خازن پمپ ايراد دارد.يكي از ساده ترين مراحل تست پمپ ميتوان گفت بدون اينكه نياز به باز كردن آن باشد به كمك يك پيچ گوشتي دو سو پيچ پشت پمپ را باز نماييد.اگر آب با فشار خارج شود پمپ ايراد دارد.

 

عوامل خرابي :

 

1-رسوب در مدار
2-خرابي يا شكستگي روتور
3-سوختن خازن
4-سوختن سيم پيچ
5-قطعي سيم از مسير برد

 

در هنگام تست با پيچ پمپ حتما مراقب باشيد آب برروي برد يا قطعات برقي ديگر نريزد چراكه باعث برق گرفتگي يا دست كم از بين رفتن برد پكيج مي شود.
نكته ديگر هم ميتوان گفت اگر بدنه پكيج برق داشته باشد به احتمال زياد آب به داخل پمپ نفوذ كرده است.

 

 

 

پرشر آب(كليد حداقل فشار آب) :

اين قطعه الكترو مكانيكي نيز وظيفه گزار آب در مدا گرمايشي به برد را دارد.محل قرار گيري آن در مسير گرمايشي مي باشد و نياز به نيم اتماسفر براي شروع فعاليت خود دارد.

 

نحوه تست :

پرشر آب را به دو طريق با اوهمتر ميتوان تست كرد و با اتصال كوتاه هم ميتوان نتيجه گرفت.اولين تست به كمك حالت بهنگاميكهوق يا همان بيزر امكان پذير است.دومين روش تست به گونه اي كه اگر فشار آب در دستگاه وجود داشته باشد مقاومت آن بايد به يكديگر اتصال بدهند و به برد گزارش وجود آب را اعلام كند در غير اينصورت قطعه از كار افتاده است.در نهايت اگر اوهمتر همراهتان نبود ميتوانيد با يك اتصال كوتاه دو سر سوكت را به هم متصل كنيد.

 

عوامل خرابي :

 

1-رسوب
2-قطعي سيم از مسير تا برد
3-شكسته شدن يكي از پايه هاي مقاومت

 

  

 

منبع انبساط :

منبع انبساط در اشكال و حجمهاي مختلف بسته به نوع دستگاه متفاوت است.در منبع يك تيوپ وجود دارد كه وظيفه آن خنثي كردن آب افزايش يافته در مدار گرمايشي مي باشد.كمي عاميانه تر بخواهيم توضيح بدهيم در اثر فشار بيش از حد به مدار گرمايشي تيوپ داخل منبع با منبسط شدن از ارائه دماي بيش از حد جلوگيري مي كند و وقتي دما كمي پايين آمد مجددا آب را به داخل مدار گرمايشي باز ميگرداند.فشار آن در حالت عادي بايد برروي 1 بار باشد.

 

نحوه تست :

اگر فشار بر روي 2 تا 5/2 بار باشد حتما منبع ايراد دارد.
هر موقع والف منبع را فشار داديم و آب از داخل والف به بيرون آمد منبع ايراد دارد.

 

عوامل خرابي :

 

1- مهمترين عاملي كه باعث خرابي منبع انبساط مي شود عدم سرويس پكيج و اسيد شويي به موقع مي باشد و رسوب داخل دستگاه به مرور تمام قطعات را از بين ميبرد.ديگر عامل آن خراب بودن سوپاپ باي پس مي باشد كه بيشتر به آن ميپردازيم.

 

 

 

باي پس :

در صورتيكه منبع انبساط بيش از حد عمل كند و فشار زياد در آن جمع شود باي پس آب يا بخار حاصله از منبع انبساط را از خروجي مدار گرمايشي تخليه مي كند.

 

عوامل خرابي :

فقط رسوب باعث گرفتگي باي پس ميباشد.لازم به ذكر است پس از هربار سرويس يا اسيد شويي دستگاه،تعويض باي پس اجباري است و در صورت عدم تعويض خسارات جبران ناپذيري را در بر ميگيرد.

 

 

 

شير اطمينان(شير3بار) :

به جرعت ميتوان گفت يكي از حياطي ترين قطعات پكيج همين شير اطمينان مي باشد چرا كه در هنگام بالا رفتن فشار دستگاه فعال ميشود و آن را تخليه مي كند.در صورتيكه بالاي 3 بار قطعه فعال شده و دچار ابريزش شود پكيج خراب است كه به عوامل خرابي آن ميپردازيم :

 

1-خرابي شير پركن
2-سوراخ بودن منبه انبساط
3-سوراخ بودن مبدل اصلي در دستگاه تك مبدل
4-سوراخ بودن مبدل ثانويه در دستگاه دو مبدل

 

يكي از اشتباهاتي كه اغلب تعميركاران بي تجربه با آن مواجه ميشوند آبريزش پكيج در شب كه دستگاه كمتر كار ميكند است.دليل اين فرآيند تنها سوراخ بودن مبدل مي باشد و به شير اطمينان مرتبط نميباشد.

 

نحوه تست :

 

1-در صورتيكه زير 3 بار دچار آبريزش باشد قطعه ايراد دارد.
2-در صورتيكه بالاي 3 بار فشار را تخليه نكند و فعال نشود قطعه ايراد دارد.

 

عوامل خرابي : معمولا شير اطمينان تنها يك بار عمل ميكند و بعد از آن بايد تعويض گردد مگر اينكه مدت زمان عملكرد آن بسيار پايين باشد.

 

ديگر موارد خرابي اين قطعه هم مي توان به رسوب اشاره كرد.
دقت داشته باشد در هنگام تست اين قطعه بخار حاصله بسيار خطرناك با دماي بالايي دارد.
براي حفظ سلامتي خود حدالامكان از تعميركارهاي مجرب درخواست تعمير يا تعويض داشته باشيد.

 

 

 

ترموستات حد(سنسور حرارتي) : هنگامي كه دماي آب به 90 تا 95 درجه سانتيگراد ميرسد ترموستات حد عمل كرده و بين دما 105 تا 110 درجه سانتي گراد گزارش دماي بيش از حد را به برد مي دهد.محل قرار گيري آن در خروجي مدار گرمايشي مي باشد.

 

نحوه تست : طريقه تست به كمك اوهمتر رو حالت بوق يا همان بيزر مي باشد كه اگر بوق ممتد داشته باشيم قطعه سالم است

 

عوامل خرابي : تنها دليل خرابي آن قطعي سيم از مسير تا برد ميباشد.

تقريبا تمام قطعات اصلي پكيج را نام برديم و نحوه تست و علتهاي خرابي آن را به خوبي توضيح داديم اما جهت تست سعي كنيم با تكنسينهاي مجرب مشورت كرده زيرا بعضي قطعات همانطور كه گفته شد بسيار خطرناك و خسارات جبران ناپذيري را از خود باقي مي گذارند.
تعميرات پكيج تهران سرويس با بهترين قطعات يدكي پكيج شما را تعمير ميكند .ضمانت 180 روزه كار ما آسودگي خيال شماست.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۱۶:۴۱ توسط:ahmadi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :