tehranservic tehranservic .

tehranservic

علت خرابي شير برقي كولر گازي

اجزاي ساختمان شير برقي كولر گازي
بدنه
ورودي سيال
خرووجي سيال
سيم پيچ
قاب سيم پيچ
اتصال سيم ها
ميله فلزي
فنر
دريچه خروجي
عملكرد شير برق كولر گازي به چه صورت است؟
يك شير برقي در داخل سيستم سرمايش، گرمايش و تهويه مطبوع ميزان جريان مايعات يا گازها را كنترل مي كند. شير برقي كولر گازي از اجزا و قطعات مختلفي تشكيل شده است از جمله بدنه، ورودي سيال، خروجي سيال، سيم پيچ، قاب سيم پيچ، سيم هاي هادي، فنر و دريچه خروجي. براي اين كه بتوانيد قدرت شير برقي را بالا ببريد لازم است كه به طور مرتب فيلتر كولر گازي خود را تميز كنيد.
زماني كه فرمان تغيير حالت از سرمايش به گرمايش به كولر گازي داده مي شود، شير برقي مسير حركت مبرد را كه از سمت كمپرسور به طرف يونيت خارجي است تغيير مي دهد و آن را از كمپرسور به طرف يونيت داخلي هدايت مي كند.
شير برقي يك شير چهار راهي است كه يك بوبين دارد. زماني كه كولر گازي فرمان توليد گرما را صادر مي كند، شير برقي هواي گرمي كه طي فرآيند سرمايش توليد شده بود و به طرف بيرون از كولر گازي هدايت مي شد را به داخل مي كشد و آن را به طرف يونيت داخلي هدايت مي كند تا اين هواي گرم به كمك فن ها به داخل دميده شوند.
در حالت گرمايش كولر گازي به كمك شير برقي جاي كمپرسور و اواپراتور عوض مي شود. در حقيقت نحوه توليد باد گرم به اين صورت است كه گاز مبرد در داخل كمپرسور گرم مي شود و با عبور از شير برقي مستقيماً به اواپراتور مي رسد.
گرماي گاز مبردي كه وارد كويل هاي اواپراتور شده است به هواي محيط انتقال داده مي شود و اين گرما به كمك فن اواپراتور به داخل اتاق دميده مي شود. اكنون مبردي كه گرماي خود را از دست داده است مجدداً به طرف كمپرسور حركت مي كند و تا زماني كه به كمپرسور برسد گرماي محيط را جذب مي كند و دوباره حرارت آن بالا مي رود، سپس گاز مبرد كه گرما دارد دوباره وارد اواپراتور مي شود و چرخه به همين صورت ادامه پيدا مي كند.
همان طور كه گفته شد شير برقي يك شير چهار راهي است كه لوله تكي آن به خروجي كمپرسور متصل مي شود، در سمت ديگر لوله وسطي به ساكشن كمپرسور و دو لوله ديگر به كندانسور و اواپراتور متصل مي شوند.
زماني كه كمپرسور روشن مي شود شير برقي هم باز مي شود تا اتصال سيستم با لوله ها برقرار شود و سيستم تهويه مطبوع به طور عادي كار كند. زماني كه كمپرسور خاموش مي شود شير برقي هم به صورت خود كار مسير عبور مايع را مسدود مي كند تا ديگر مبرد وارد اواپراتور نشود.
در سيستم هاي سرمايش و گرمايش مركزي نيز از شير برقي استفاده مي شود. مي دانيم كه شير برقي داراي يك سيم پيچ و يك هسته مغناطيسي است. زماني كه سيستم شروع به كار مي كند، سيم پيچ نيروي الكترومغناطيسي توليد مي كند تا شير برقي باز شود و مبرد كار خود را آغاز كند.
زماني كه هوا به دماي تنظيم شده رسيد برق وارد شه به سيم پيچ قطع مي شود و نيروي الكترومغناطيسي ناپديد مي شود. پس از آن گردش مبرد هم متوقف مي شود و شير برقي به اين صورت دماي محيط را تنظيم مي كند.
علل خرابي شير برقي كولرگازي
در اكثر مواقع، بالا رفتن بيش از حد دماي كندانسور باعث از بين رفتن بوش هاي پلاستيكي در شير برقي شده و در عملكرد آن اختلال ايجاد ميكنند. در اثر اين اختلال ممكن است دستگاه قادر به تغيير حالت نبوده و نتواند سيستم را از سرمايش به گرمايش يا بالعكس تغيير بدهد. در برخي مواقع هم ممكن است كه شير برقي كاملا مسير گاز را مسدود كرده و دستگاه را كلا غير قابل استفاده نمايد.
عوامل خرابي در شير برقي كولر گازي:
۱ – گير كردن سازوكار شير برقي به دليل ناهم ترازي و روان كاري ناكافي ميتواند مانع جابه جايي و انتقال سيال شود و در نتيجه شير برقي خراب ميشود.
۲ – استفاده از ولتاژ نامناسب ميتواند موجب كارنكردن و خرابي شود.
۳ – قطعات شكسته مانند لولاها يا اهرم ها ممكن است باعث خرابي شير برقي شود.
۴ – اگر مقدار دلخواه سيال از شير برقي نگذرد ممكن است به دليل سايش اهرم بندي و سايش لولاها و باز نشدن كشوي شير برقي به انداره لازم شود و باعث خراب شدنشير برقي شود.
۵ – تكرار زياد قطع و وصل شير برقي موجب داغ شدن آن سوختن سيم پيچ ميشود.
۶ – ممكن است عوامل خارجي علت كار نكردن شير برقي باشد مانند كليد حدي خراب يا محرك برقي كه مانع رسيدن جريان به شير برقي باشد در نتيجه شير برقي نتواند سازوكار شير برقي را راه اندازي كند.
۷ – اگر بست الكتريكي شكسته و يا سيم اتصال بريده باشد جريان الكتريكي به شير برقي نميرسد و باعث خرابي شير ميشود.
۸ – نشت شير برقي مانند شيرهاي دستي و مكانيكي از عوامل گوناگون ناشي ميشود از جمله جرم ، آشغال ، خراشيدگي نشيمن ، پارگي آب بندها ، كمبود يا نامناسب بودن روان كاري، گرما و رطوبت
۹ – اگر درپوش درست در جاي خود قرار نگيرد ممكن است درست عمل نكند.
تست شير برقي كولر گازي چگونه انجام مي شود؟
پيش از تعمير شير برقي كولر گازي يا تعويض اين قطعه، بايد آن را تست كرد. يكي از روش هاي كاربردي براي تست شير برقي كولر گازي، توجه به فشار قرائت‌ شده توسط گيج در قسمت مكش كمپرسور كولر گازي است. اگر فشار در اين بخش افزايش پيدا كرده و فشار قرائت ‌شده در قسمت دهش كمپرسور كاهش يابد اما آمپر دستگاه دچار كاهش شود، احتمالا شير برقي دچار ايراد شده است.
همچنين امكان تست شير برقي به صورت دستي هم وجود دارد. كاري كه بايد انجام دهيد كه اين است كه دستتان را روي لوله هاي چهارگانه بگذاريد و وضعيت سيكل را از حالت تابستاني به حالت زمستاني تغيير دهيد. بايد هريك از اين لوله‌ ها از حالت سرد به گرم و از حالت گرم به سرد تبديل شوند. در غير اين صورت امكان خرابي شير چهار طرفه وجود دارد و بايد هرچه زودتر براي تعمير شير برقي كولر گازي خود اقدام كنيد.

منبع:www.tehranservic.com


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۵۸:۱۲ توسط:ahmadi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :